Latinból is jók a licisták

Egy kiemelt dicsérettel és két dicserettel zárták az országos latinversenyt a licisták. A diákok azt is elárulták, mit szeretnek ebben a nyelvben. A Líceum igazgatója is elmondta, miért fontos az iskolának a latinoktatás.

Kiemelt dicséretet kapott az Ókortudományi Társaság Ábel Jenő Országos Latin Tanulmányi Versenyen Szabó Kata (8.B). A Líceum versenyzői közül ő érte el a legmagasabb pontszámot.

- Brutálisan nehéz szöveget kaptunk, latinról kellett magyarra fordítani. Egyetemi szintű anyag volt, a nyelvtani szerkezetek kibogozása volt a legnagyobb kihívás - árulta el Kata, akit kifejezetten érdekelnek az idegen nyelvek, s meggyőződése, aki a latint érti és tudja, az más európai nyelvekkel már könnyebben ismerkedik. Márpedig Szabó Kata szeretne több idegen nyelvet is elsajtítani, ehhez pedig kiváló alapot nyújt számára a latin.


Hasonlóan vélekedik Joó Levente (8. B) is, aki dicsérettel zárta a versenyt.

- Logikus a latin szabályrendszere, szerintem könnyű megtanulni. Kifejezetten örülök, hogy a Líceumban latint is tanulunk, ez egyrész klasszikus kulturális alapot ad, másrészt majd a továbbtanulásban is előnyt jelent. Bár még csak nyolcadikos vagyok, az a tervem, hogy orvos leszek, ehhez a hivatáshoz pedig szükségem lesz a latintudásra. Sokat segít a felkészülésben egyébként az is, hogy tanárunk, Jakabné Csizmazia Eszter nagyon elkötelezett, és az ő lelkesedése rám is átragad - fogalmazott Levente.

Dicséretet érdemelt az országos megmérettetésen Kocsis Orsolya is (8.A).

- Érdekesnek találom a latint, a nyelvtant kifejezetten szeretem tanulni. A versenyen már az egy élmény volt, hogy az ELTE-n rendezték. A februári iskolai fordulón még sokan voltunk, öten jutottunk be az országos döntőbe, ott hárman kaptunk dicséretet. A tanárnővel sokat gyakoroltunk, de tényleg nagyon nehéz volt a verseny. Viszont sok tapasztalatot szereztünk - foglalta össze gondolatait Kocsis Orsolya.

- A latin nyelv jelenléte a Líceumban folyamatos az 1557-es alapítástól, hiszen akkor az oktatás nyelve is a latin volt. Később, amikor már magyar nyelven és részben németül folytak az órák, a latin mint idegen nyelv tanítása a tradíció fontos részévé vált. Ez a klasszikus nyelv az iskola államosítása után sem tűnt el. Nagyrészt köszönhető ez Kozák Lajos igazgató úrnak, aki a város legendás latintanára is volt egyben. Miután az Evangélikus Egyház 1991-ben visszakapta a Líceumot, természetes módon folytatódott a latin nyelv oktatása, ami a nyolcosztályos gimnázium elindításával újabb lehetőségeket kapott. Az elmúlt évtizedek alatt számos eredmény, siker igazolta vissza a latintanítás eredményességét és fontosságát - mondta el Tölli Balázs igazgató a latinosok sikere kapcsán. Ő is tanut latint...

- Az iskola belső homlokzatán jelenleg is latin felirat olvasható a Múzsákról, az udvaron római sírkövek láthatók a falba építve, szóval minden ehhez a tradícióhoz, ennek a klasszikus nyelvnek az oktatására kötelez minket. De köt engem személyesen is, hiszen a nyolcvanas évek közepén magam is latinos voltam, érettségiztem is ebből a nyelvből, és jelenleg sincs olyan nap, amikor valamilyen módon ne használnám annak a tudásnak az alapjait, amit a latin nyelv elsajátítása által birtokolhatok. Az új NAT sajnos a nyolcosztályos gimnáziumi óraszámból kiszorította ezt a nyelvet, így jelenleg szakköri formában délután, de a kis gimnazisták komoly érdeklődése mellett folytatjuk felmenő rendszerben ezt a képzést, remélvén, hogy megőrizhetjük azon értékek sokaságát, amit a latintanítás által összegyűjtöttünk az évek, évtizedek, évszázadok alatt - tette hozzá a Líceum igazgatója.