Programozás azoknak, akik nemcsak használni akarják a szoftvereket, hanem érteni is

Országszerte most van a digitális témahét a programhoz csatlakozó iskolákban. A Líceum hagyományaihoz mindig is hozzátartozott a fejlődés és az új platformok felkutatása, tehát nemcsak a témahéten fontos az innováció - de most különösen az.


A programozás egy távoli világ annak, aki nem próbálta, viszont lehetőségek széles tárházát nyújtja annak, aki ismeri. A Líceumban Lang Ágota tanárnő foglalkozik e téren a kisgimnazista korosztállyal, Szabó-Bakos Gábor igazgatóhelyettes a felsőbb évfolyamokon tanulókkal. Ugyan a digitális kultúra tantárgy már két éve létezik, aki többet akar tudni a programozásról, annak kiváló lehetőséget nyújtanak a fejlődéshez.

- Mindenki használja az internetes platformokat, hallott valamit a programozásról, esetleg ismeri is az alapokat. Nálam szakkör-szerűen mélyülhet el ebben a világban, videós kurzusok segítségével, amit személyes segítségnyújtások is kiegészítenek. Három csoport közül lehet választani: az emelt szintű érettségire felkészítő kurzus mellett létezik a játékfejlesztő és az úgynevezett programozás alapjai csoport. Bármelyiket választja is a diák, a hét egy meghatározott napján megkapja online a feladatot, és egy hete van annak kidolgozására. Ha megakad, segítek - magyarázza a programozó szakkörről a tudnivalókat Szabó-Bakos Gábor. Hétről-hétre haladnak előre szeptembertől április közepéig, még a tanítási szünetekben is.

- A közös munkánknak egyik fontos eleme, hogy a feladatok mindig ugyanabban az időben mennek ki, és leadni is a megbeszélt határidőig kell. Abban bízom, hogy így kialakul a diákokban a rendszeresség szülte önfegyelem. A munka elvégzése közben a problémamegoldásuk fejlődik, megtanulják részekre bontani a feladatot és, hogy miként tudják kijavítani a saját hibájukat. A programozó szakkör így reményeim szerint többet is nyújt, mint egyszerűen egy fejlesztői környezet létrehozását - folytatja Szabó-Bakos Gábor. Véleménye szerint bárki kipróbálhatja, az is, aki például humán beállítottságú vagy éppen a papír, a könyv szerelmese...

- A programozás logikus gondolkodásra épül, és rengeteg területen használható. Nem akarunk csak informatikusokat vagy szoftverfejlesztőket nevelni, sőt! Az tud majd könnyen és jól boldogulni, aki a különböző tudományok határterületein is otthonosan mozog. Mondok egy példát. A levéltárnak vagy a levéltáros szakmának látszólag semmi köze a programozáshoz. De ha egy levéltáros ismeri a programozás alapjait, játszi könnyedséggel fogja használni a nyilvántartáshoz, kereséshez szükséges adatbázisokat. Sőt, esetleg még javíthat is rajtuk, felhasználóbarátabbá teheti a szakmáját segítő platformokat - világított rá az igazgatóhelyettes.
Amit egyszer megtanul az ember, az sosem hiábavaló, de a programozás pont az a terület, ami segít eligazodni az egyre inkább digitalizálódó világban. Kevés iskola van, ahol a diákok ennyi és ilyen szintű támogatást és lehetőséget kapnak ezen a területen is a fejlődésre. De a Líceum ezt is tudja nyújtani.